SZÚ

Kontaktní údaje


Státní zdravotní ústav
Šrobárova 49/48
Praha 10, 100 00
Tel.: 26708 1111
E-mail pro elektronická podání:
podatelna@szu_cz
E-mail pro elektronickou fakturaci:
fakturace@szu_cz
Běžný tvar e-mailu zaměstnanců SZÚ:
jmeno.prijmeni@szu_cz
Datová schránka: ymkj9r5
IČ: 75010330
DIČ: CZ75010330
Č. účtu: 1730101/0710
Profily zadavatele:
e-Gordion
Tendermarket
NEN
Tisková mluvčí:
Štěpánka Čechová
Tel.: 725 191 383
Home » Témata zdraví a bezpečnosti » Zdraví, výživa, bezpečnost potravin a předmětů... » Zdraví, výživa a potraviny
Stáhnout článek jako PDF Vytisknout

Zdraví, výživa a potraviny

Health, nutrition and food Tato sekce se týká vztahů mezi zdravím, výživou a potrainami. Neobsahuje všechna témata, ale zabývá se zejména hodnocením dietární expozice, charakterizací zdravotních rizik chemických agens a aplikovanou výživou. Z mikrobiologických agens zahrnuje problematiku mikroskopických hub (plísní) a jejich toxinů.


 

‹‹   Předchozí   1 2 3 4 5 6 7 8 9   Následující   ››

Sůl v pečivu - Technická zpráva AHEM 2-2020

Přemíra soli ve stravě představuje nemalá zdravotní rizika. Na celkovém přívodu soli v obvyklé dietě má velký podíl pečivo. V roce 2019 proto realizovalo Centrum zdraví, výživy a potravin SZÚ průzkum, jehož předmětem bylo stanovit obsah soli v běžně prodávaném pečivu. Výsledky průzkumu by se mohly stát vodítkem pro spotřebitele a zároveň by mohly posloužit jako podklad k otevření diskuze o národních doporučeních, uvádění obsahu soli na cenovce u nebaleného pečiva, případně o stanovení limitů pro maximální obsah soli v pekárenských výrobcích. Snížení soli v pečivu by mohlo mít zásadní zdravotní přínos pro zdraví českého obyvatelstva.


 

Pacienti s Covid-19 trpí zkreslenými pachy a chutěmi – zotavení může trvat až 2 roky

Dostali jsme dotazy z veřejnosti, proč po prodělání Covid-19 trpí ztrátou chuti a čichu na typické pokrmy a potraviny. I když se vysvětlení objevilo v několika médiích, možná vám tyto informace pomohou pochopit některé souvislosti. Vycházíme obrazně z více dostupných informací.


 

Přerušovaný půst - (staro)nový trend ve stravování

Na úspěšné výživářské konferenci v Teplicích v polovině září se v kuloárech diskutoval nový trend - přerušovaný půst. Má jiný přístup než běžné diety. Spíše než omezovat co jíte, tato dieta omezuje kdy a kolik jíte. U některých lidí může být tato změna snazší ke zvládnutí. Ale pořád nemáme dostatek odborných podkladů, jak taková dieta souvisí se zdravím.


 

Nejen zdravá dieta ale i „pozitivní psychologie“ pomůže před začátkem podzimu

Do primární prevence patří i pozitivní myšlení. Není to jen dieta, o které většinou píšeme, pohyb, spánek, méně stresu. Je to i dobrá nálada. Několik pravidel jak se pozitivně naladit doporučují odborníci. Tak to se sebou zkusme. Podzim bude asi docela náročný. Ale dá se i dobře zvládnout.


 

Potvrdilo se - prospěšné účinky pohybu na neurogenezi a kognitivní funkce mozku ve vyšším věku.

Fyzické cvičení má mnoho pozitivních zdravotních účinků. Nový objev představili vědci z USA v časopise SCIENCE (10. 7. 2020). Horowitz a kol. testovali, zda příznivé účinky cvičení na neurogenezi v mozku a zlepšené kognitivní funkce (poznání) u starších myší lze přenést v plazmě z jedné myši na druhou. V principu to může mít pozitivní vliv na mozek u starších osob.  Krevní faktory přenášejí prospěšné účinky cvičení na neurogenezi a kognitivní funkce mozku ve vyšším věku.


 

Více zeleniny a ovoce v dietě zlepší zdraví - léto je šance na sobě začít pracovat

Jíst hodně zeleniny a ovoce je základním kamenem dobrého zdraví. Měli bychom denně konzumovat minimálně 400 g a více,  zeleniny a ovoce v poměru 3 + 2. Bohužel je spotřeba zeleniny a ovoce nižší, skoro o polovinu doporučení. K čemu všemu přispívají?  1. udržují krevní tlak pod kontrolou; 2. udržují zdravou hladinu cholesterolu; 3. udržují tepny flexibilní; 4. chrání kosti; 5. udržují oči, mozek, trávicí systém a téměř všechny ostatní části těla „zdravé“. Seznammte se se situací v ČR a zkuste rady, jak zvýšit spotřebu. Teď je nejlepší období, kdy je k dispozici čerstvá zelenina a ovoce našich zemědělců - vyzkoušejte jejich čerstvé produkty - chuť je výborná, budete překvapeni. Používejte koření a čerstvé bylinky, cibulku, česnek, sůl omezte nebo dokonce vynechte. Máte ji dost třeba v pečivu. Léto je evolučně zdravotní přípravou na podzim a zimu. Často na to zapomínáme.


 

Organizace volají po povinném zavedení nutričního štítku NUTRI-SCORE na potravinách v EU.

28. dubna 2020 téměř 40 různých organizací z celého spektra - včetně skupin spotřebitelů, tvůrců politik, akademiků, potravinářských společností a maloobchodníků - požaduje, aby se nutriční štítek Nutri-Score stal v EU povinným. Tento barevně označený nutriční štítek na přední straně balení slouží k podpoře spotřebitelů při zdravějším výběru potravin, uvádí ve své zprávě Evropská organizace spotřebitelů BEUC. Poslali společný dopis Evropské komisi, v níž žádají legislativní návrh na zavedení Nutri-Score v celé EU. I v ČR o systému diskutujeme. Z hlediska zdravotního se jeví krokem kupředu.


 

Kolik vitaminu D je v rybích olejích a rybách

O vitaminu D se v posledních týdnech hodně hovoří ve vztahu k imunitě. CZVP se vitaminu D věnuje dlouho a průběžně zveřejňuje zajímavé informace. Také na počátku pandemie COVID-19 už v polovině března na toto téma jasně upozornilo. Na základě dotazů veřejnosti chceme uvést na pravou míru hodnoty obsahu některých vitaminů a omega 3 mastných kyselin, jak jsou obvykle mezinárodně uváděny v nutričních tabulkách. Obsah vitaminu D3 je nejvyšší v oleji z tresčích jater. Jiné rybí oleje ho mají velmi málo. Prohlédněte si naši tabulku pro srovnání.


 

Výživa zlepšuje náladu a omezuje stres nejen v éře COVID-19

Pomalu se přibližujeme k normálním zvyklostem, včetně stravování. Pandemie nám připomněla, jak je důležité mít dobrou zdravotní kondici vzhledem k infekcím. V tom my Češi moc světoví nejsme. Možná po řadě týdnů trpíte zvláštním stresem z izolace a vykolejení z běžného stereotypu. Pokusíme se sdílet některé rady, jak výživou zlepšit náladu a omezit stres. A pozor, nejsou to rady jen pro tuto dobu, jsou to rady do života před námi.


 

COVID-19 a bezpečnost potravin: Pokyny FAO/WHO pro kompetentní orgány odpovědné za vnitrostátní kontrolu systémů bezpečnosti potravin

Skvělá a obětavá práce pracovníků v potravinářství a při prodeji potravin zasluhuje ocenění. Zejména prodavači potravin, kterých je snad v ČR skoro 40000 stáli a stojí stále v první linii styku se stovkami lidí denně. Bude zajímavé, jestli se někdy dozvíme, kolik z nich se v práci nakazilo. Ale nemůžeme zapomínat ani na organizace systému kontroly bezpečnosti potravin. Pro vnitřní a mezinárodní obchod potravinami je zásadní  důvěryhodnost. Jistě adaptují svou činnost. I CZVP SZÚ, které není kontrolní orgán, nijak nepřerušilo svou činnost vzorkování potravin, aby zdravotně hodnotilo dietární expozici obyvatelstva v ČR (MZSO, TDS). Uvidíme, zda se hodnoty expozic nějak změní. Zveřejňujeme nová doporučení FAO/WHO, která mohou kontrole pomoci s adaptací na současnou dobu.


 

Pravidelná fyzická aktivita a výživa má i v éře COVID-19 zásadní zdravotní význam

Žijeme v podivné době „COVIDu-19“. Pomalu si uvědomujeme (alespoň někteří z nás), že se v životě něco mění. Je to ale současně velká příležitost zamyslet se nad vlastním životem. I když jsme vystaveni novým informacím, se kterými ještě neumíme vždy racionálně pracovat, je dobré si připomenout „stálé pravdy životního stylu“. Ty se ošidit nedají a nemění se. Je vhodná doba se svým tělem začít pracovat. S velkou pravděpodobností se nám pozitivně odmění.


 

Nová mezinárodní doporučení k bezpečnosti potravin ke koronavirům - u nás už aplikována

Postupně se na internetu objevuje řada nových doporučení k bezpečnosti potravin ve vztahu ke koronavirům způsobujících respirační onemocnění COVID-19. Jsou určena pro širší veřejnost. Z pohledu doporučení, která byla u nás formulována před několika týdny, nepřinášejí zásadní novinky. Pro veřejnost ale mohou být zajímavé. Uvádíme je v původním znění (EN). Dokument Evropské komise je cenný, protože na závěr uvádí seznam oficiálních adres COVID-19 v různých zemích EU.


 

Nutrivigilance - zpráva za rok 2019

Systém Nutrivigilance, jehož podstatou je sběr a analýza informací nežádoucích zdravotních účinků (primárně neinfekčního původu), po konzumaci vybraných druhů potravin, funguje v ČR pro širokou veřejnost prostřednictvím webového portálu (http://nutrivigilance.szu.cz/) od roku 2015. Zveřejňujeme zprávu za rok 2019. V loňském roce bylo nahlášeno 20 případů. Zpráva shrnuje také data za posledních 5 let.


 

COVID-19 a bezpečnost potravin: WHO doporučuje pokyny pro potravinářské podniky

WHO vydal 7.4.2020 ilustrativní material pro potravinářské podniky z pohledu onemocnění COVID-19. Je to návod pro potravináře, ale I organizace kontrolující potraviny a současně jejich výrobu. Jistě ji využijí pro svou interní potřebu.


 

Blanšírování zeleniny a ovoce je účinný způsob povrchové dekontaminace virů, bakterií i pesticidů

Množí se dotazy veřejnosti, jak nejlépe dekontaminovat zeleninu a ovoce v domácnostech. Aby to bylo bezpečné a nesnižovala se nutriční hodnota. Teplota 70ºC a vyšší, již po krátkou dobu (1-2 minuty), se např. podle WHO považuje za bezpečnou pro ničení nových koronavirů. Tato teplota platí také pro většinu bakterií (kromě termorezistentních). Odstraní se i většina pesticidů z povrchu zeleniny, případně ovoce. Metoda je použitelná i na bylinky a rostliny z přírody, teď před Velikonocemi. Je to stará známá metoda, běžně dostupná v domácnosti. Není potřeba používat chemické látky, jak začala doporučovat média. Snad kromě špetky soli, ale ani ta není potřeba. Vysvětlíme vám, jak na to. Vyzkoušeli jsme to.


 
‹‹   Předchozí   1 2 3 4 5 6 7 8 9   Následující   ››

 

Nahoru