Home » Témata zdraví a bezpečnosti » Zdraví, výživa, bezpečnost potravin a předmětů... » Zdraví, výživa a potraviny » Nutrivigilance – případ otravy amygdalinem
Stáhnout článek jako PDF Vytisknout

Nutrivigilance – případ otravy amygdalinem

Začátkem letošního roku byl do systému Nutrivigilance nahlášen závažný případ akutní otravy u 72letého spotřebitele, který zkonzumoval doplněk stravy (DS) s obsahem amygdalinu, který zakoupil přes internet od slovenského výrobce a dodavatele firmy Tachyon Technology pharm spol. s.r.o. Z amygdalinu, někdy nesprávně označovaného jako vitamin B17, se v těle působením enzymů uvolňuje toxický kyanid, který může při vysoké dávce způsobit až smrt. V


V našem případě vyžadoval velmi vážný zdravotní stav spotřebitele okamžitý zásah rychlé záchranné služby (RZS). Díky včasnému ošetření zdravotníků a podání protijedu se podařilo spotřebitele zachránit. Na základě tohoto podnětu byl celý případ DS prošetřen kontrolním orgánem – Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (SZPI). Výsledky šetření prokázaly a potvrdily vysoký obsah amygdalinu a celý případ byl odeslán do systému rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF). Samotné varování putovalo i stran SZÚ−CZVP Úradu verejného zdravotníctva na Slovensko (ÚVZ SK) k prošetření a přijetí opatření v zemi původu hlášeného DS. Všechny instituce vydaly varování před konzumací tohoto inkriminovaného DS. SZPI po této kauze zahájila šetření i dalších DS s amygdalinem od jiných dodavatelů a u řady z nich zjistila pochybení. SZÚ doporučuje konzultovat případné užívání DS s obsahem amygdalinu vzhledem k možným rizikům se zdravotníky (ošetřující lékař, nutriční terapeut, farmaceut). Více podrobností k celému případu naleznete v textu níže.

Detaily jsou popsány v příloze: amygdalin.pdf amygdalin.pdf (689.42 KB 28.05.2021 11:58)

S.Bischofová - J.Ruprich, CZVP SZÚ, 28.5.2021

Nahoru