Home » Témata zdraví a bezpečnosti » Zdraví, výživa, bezpečnost potravin a předmětů... » OMEGA 3 a ZDRAVÍ
Stáhnout článek jako PDF Vytisknout

OMEGA 3 a ZDRAVÍ

omega3.png Význam omega 3 mastných kyselin je zásadní pro naše zdraví. Hlavně ty s dlouhým řetězcem, známé pod zkratkou EPA a DHA. Jsou převážně v tuku ryb ze studených vod. Ovlivňují desítky procesů v našem organizmu na úrovni buněk. Potřebujeme je od narození až do stáří. Je zřejmé, že mohou být součástí prevence řady civilizačních onemocnění. Uplatňují se například při rozvoji a regulaci chronických zánětů. Bohužel jimi trpí většina populace. Správná dieta může předcházet poškození či dokonce může zlepšit stav organizmu. Např. od depresí až po ozdravující spánek. Existuje laboratorní diagnostika z malé kapky kapilární krve z prstu. Z té se dá zjistit, jak na tom tělo je, jaké je složení buněčných membrán a jak se tělo chová. Zda má tendenci k rozvoji prozánětlivých procesů, které vedou k zdravotním problémům. Vhodnou dietou a životosprávou je pak možné stav těla postupně zlepšovat. Zlepšení se obvykle dostaví asi za půl roku. Stojí za to o své tělo pečovat. Léčení bolí víc ...., jestli vůbec zabere.


Upozornění

I když nás těší zájem veřejnosti, CZVP SZÚ, bohužel, z technických důvodů, nenabízí rozbor mastných kyselin v krvi ani interpretaci výsledků pro individuální zájemce, pacienty. Rozbory provádí experimentálně v rámci výzkumu veřejného zdraví na předem určených skupinách osob. Jednotlivec si může rozbor objednat např. u komerčních laboratoří (viz internet). Interpretaci výsledků umožňuje síť komerčních nutričních poraden v ČR, případně se lze poradit s praktickým lékařem.

Navštivte naši facebookovou stránku k intervenční studii omega 3: www.facebook.com/omega3indexintervencnistudieszu (22.1.2020)

Co je to omega 3 index? Prohlédněte si grafiku a lépe pochopíte souvislosti ...  omega3index.jpg omega3index.jpg (99.03 KB 02.09.2019 14:55)

Omega 3 a ryby - často se lidé obávají vysokého obsahu rtuti. Jak to je ve skutečnosti?   Nebojte se rtuti v rybích výrobcích na trhu v ČR. (22.1.2020)

Pohled na problematiku: Záněty a životní styl

 

"Prozánětlivý stav organismu je charakterizovaný zvýšenou hodnotou CRP, která ukazuje na přítomnost zánětu a zánětlivého procesu v organismu. Znáte ho třeba ze situací, kdy praktický lékař z malé kapky krve dokáže pomocí vyšetření v ordinaci zjistit, zda vaše onemocnění vyžaduje léčbu antibiotiky. V případě hodnocení rizikovosti nemocí srdce a cév jde ale o jiný zánět.... ,“ vysvětluje Rudolf Poledne z IKEM.

Správný poměr tuků (omega 6/omega3) v dietě omezuje záněty v těle - "podobně jako aspirin nebo ibuprofen".

Může řepka nahradit zdravý omega 3 rybí tuk - bude Česko velkoproducent EPA - DPA - DHA?

1 2 3   Následující   ››

Škola za dveřmi – chcete zlepšit koncentraci vašich dětí?

Zlepšení pozornosti, čtení, psaní, snížení hyperaktivity, zlepšení slovní zásoby. To vše mohou pro děti udělat omega-3 mastné kyseliny. Věda potvrzuje, že se naši předkové nemýlili, když tvrdili, že ryby jsou potravou pro mozek. Studie Státního zdravotního ústavu i rozsáhlé studie ze zahraničí potvrzují, že správný poměr omega-3 mastných kyselin v organismu působí jako prevence zánětů a přináší benefity z hlediska řady chronických onemocnění, včetně například revmatické artritidy, diabetu, obezity a selhávání srdce.


 

Škola za dveřmi – chcete zlepšit koncentraci vašich dětí?

Mozek je tělesný orgán, stejně jako srdce, játra, ledviny a plíce. Potřebuje ke správné činnosti omega-3 mastné kyseliny.


 

Tuňák v konzervě má zdravotní výhody a nevýhody z hlediska omega-3 mastných kyselin

Rybí konzervy patří k oblíbeným výrobkům, když chceme připravit třeba rychlou, zdravou, letní večeři a zrovna nemáme po ruce čerstvou rybu. Už se Vám stalo, že jste se zastavili před regálem a váhali jste, kterou si vybrat? Jaká je „lepší“ nejen chuťově, ale i z pohledu zdraví − jestli ta ve vlastní šťávě, či ve slunečnicovém, olivovém, řepkovém nebo jiném oleji? Pokusili jsme se shrnout, která je vhodnější z pohledu poměru omega-6 a omega-3 mastných kyselin (MK). Tuňák sám o sobě je dobrým zdrojem omega-3 MK a má i žádoucí poměr zmíněných kyselin. Rostlinný olej v konzervě, pokud jste zvyklí ho konzumovat, může optimální poměr MK i změnit. Článek Vám usnadní „nákupní“ volbu. 


 

Zajímavé zdravotní důsledky směsí omega-3 mastných kyselin

Obvykle se veřejnost moc nezajímá o složení směsí omega-3 mastných kyselin (MK). Jenomže se ukazuje, že poměry EPA, DHA, DPA a konečně i ALA mají různý vliv na organizmus. Nové rozsáhlé longitudinální epidemiologické studie na desetisících respondentů v kohortách (VITAL, REACT-IT, USA) přinášejí nové pochopení vlivu omega-3 MK na zdraví.


 

Omega-3 mastné kyseliny v lidské krvi: omega-3 index - intervenční studie SZÚ zlepšila parametry účastníků

SZÚ zveřejnila monografii popisující pilotní intervenční studii. Studie sledovala změny obsahu omega-3 mastných kyselin (MK) v kapilární krvi dospělých osob při konzumaci rybího oleje z tresčích jater s obsahem cca 2000 mg EPA+DHA. Omega-3 mastné kyseliny, především ty s dlouhým řetězcem, patří mezi klíčové složky buněčných membrán všech orgánů a struktur v těle. Pokud je jich ve stravě nedostatek a jsou-li ve špatném poměru s jinými MK, může tento stav vést k řadě zdravotních problémů založených na chronických zánětech. Cílem intervenční studie bylo zjistit, zda podáváním kontrolované dávky 10 ml rybího oleje bude dosaženo doporučených hodnot omega-3 index (o3i – EPA, DHA, DPA), poměru omega-6 a omega3 (o6/o3) MK a dalších parametrů stanovovaných z MK. Skupinu účastníků studie představovalo 28 participantů. Na začátku intervenční studie mělo souběžně oba parametry (tj. o3i ≥ 8 % a poměr o6/o3 MK < 5) v optimálním rozmezí jen 7 % respondentů; na konci studie se v optimu obou parametrů nacházelo již 82 % osob. Vedlejším cílem bylo sledovat i změny na úrovni parametrů lipidového spektra. Tyto parametry se u většiny účastníků studie nacházely ve fyziologických hodnotách už na začátku studie. Rozdíly v hodnotách lipidových parametrů na začátku a na konci studie nebyly statisticky významné. Subjektivně uváděla menší počet onemocnění v době intervenční studie téměř polovina všech respondentů.


 

Mastné kyseliny omega-3 chrání před zánětem prostřednictvím lipidových mediátorů LOX a CYP450: mají význam pro těžkou depresi a neurogenezi lidského hipokampu

Kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) mohou působit antidepresivně, protizánětlivě a neuroprotektivně, ale přesný molekulární mechanismus jejich účinků není dosud zcela objasněn. Vědci provedli studie s cílem ověřit, které metabolity EPA nebo DHA se na těchto protizánětlivých, neuroprotektivních a antidepresivních účincích podílejí. A fungovalo to i v klinické studii na pacientech...


 

Nová obrana proti super-bakteriím: omega-3 MK mohou zvýšit účinek antibiotik.

Australští vědci poprvé potvrdili souvislost mezi pravidelným užíváním rybího oleje a schopnostem "super-bakteriím" stát se méně odolnými vůči antibiotikům. Objev, který uvedla Flinders University a který byl právě publikován v mezinárodním časopise  mBio , ukázal, že mastné kyseliny rybího oleje se mohou ukázat jako jednoduchý a bezpečný doplněk stravy, který by lidé mohli užívat spolu s antibiotiky, aby byla efektivita proti infekcím účinnější.


 

COMED study: reduced mortality in COVID-19 patients with higher “omega-3 index”

Preliminary information The study statistically confirmed the hypothesis that a higher value of the so-called omega-3 index (sum of EPA+DHA+DPA in cell membranes) leads to lower mortality in COVID-19 patients, who usually succumb to pneumonia. This is an encouragement for further work in the field of nutrition and promotion to include long-chain omega-3 MK sources in the diet (not to be confused with essential ALA, although this is also of great importance).


 

Nízká hladina omega-3 mastných kyselin v krvi a riziko psychózy

Nový výzkum zjistil, že u dospívajících osob s vyšší hladinou omega-3 mastných kyselin (MK) v krvi je menší pravděpodobnost, že se u nich v rané dospělosti vyvine psychotická porucha, což naznačuje, že by mohly mít potenciální preventivní účinek na snížení rizika psychózy.


 

Chcete děti s lepším myšlením? Experiment s Omega 3 měl pozitivní výsledky.

Děti narozené matkám, které v těhotenství užívaly rybí olej bohatý na DHA, vykazovaly příznivé účinky s rychlejším zpracováním dat při řešení složitých problémů a lepšími výsledky v testech pozornosti. 


 

Studie COMED - snížená mortalita u nemocných s COVID-19 při vyšším omega-3 indexu

Studie statisticky potvrdila hypotézu, že při vyšší hodnotě tzv. omega-3 indexu (suma EPA+DHA+DPA) vede k nižší mortalitě u pacientů s COVID-19, kteří obvykle podléhají pneumonii.Je to povzbuzení pro další práci v oblasti výživy a podpory zařazovat v dietě zdroje omega-3 MK s dlouhým řetězcem (nepleťme si to s esenciální ALA, i když i ta má velký význam).


 

Covid-19 a souvislost s omega-3 MK a vitaminem D ve stravě: studie COMED

Studie cílí na prevenci chronických zánětů. Významné jsou omega-3 mastné kyseliny (MK), především EPA a DHA, ale i vitamin D. Mohou hrát roli v patogenezi onemocnění COVID-19. Vážnou komplikací této diagnózy může být pneumonie pozorovaná až ve 30 % případů středně a těžce nemocných. Studie reaguje na kampaň MZ ČR zaměřenou na zlepšení životního stylu. Víme totiž, že strava většiny české populace má nedostatek těchto protizánětlivých živin.


 

Konzumace omega-3 mastných kyselin z ryb by mohla bránit astmatu

Výzkum naznačuje, že vyšší dietární příjem omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem v dětství může snížit riziko vzniku astmatu, ale pouze u dětí nesoucích společnou genovou variantu.  V ČR trpí astmatem asi 6 – 10 % dětí (až 1 z 10). Výsledek se ale ještě musí znovu potvrdit.


 

Střevní mikroorganizmy pozitivně ovlivňují duševní pohodu pomocí omega-3 mastných kyselin

Více než 264 milionů lidí všech věkových skupin po celém světě trpí depresemi a špatnou náladou. Ukazuje se, že nerovnováha ve střevní bakteriální komunitě (mikrobiom) může negativně ovlivnit hladinu metabolitů, tzv. endokanabinoidů (eCB), což vede k depresivnímu chování. eCB vznikají v organizmu z omega-3, ale i omega-6 mastných kyselin. Vážou se na receptory membrán buněk ( CB1 a CB2 ) v celém těle a ovlivňují základní procesy v organizmu. Zjištění ukazuje, že zdravá střevní mikroflóra přispívá k normální funkci mozku a pozitivní regulaci duševní pohody (wellness).


 

Mohou omega-3 udržovat naši fyzickou a duševní pohodu během pandemie?

Počet případů COVID-19 dosahuje více než 20 milionů s více než 778 000 úmrtí na celém světě (srpen 2020). V této souvislosti bylo hlášeno zvýšení psychiatrických poruch včetně úzkosti a deprese. Vědci na celém světě proto hledají nové terapie a vakcíny pro boj proti COVID-19. Zlepšení vrozené imunity je součástí strategie, která navrhuje blokovat progresi COVID-19 v raných fázích. Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny mají imunomodulační účinky. Kromě toho se také ukázuje, že mohou zlepšit poruchy nálady.


 
1 2 3   Následující   ››

Nahoru